Jumaat, 12 Mac 2010

11 Mac 2010 Makan malam & Gedung Buku

Aku dan Adik makan malam bersama. Alhamdulillah rezeki kami hari itu. Seperti biasa kami akan berkongsi membayar. Atau adakalanya aku yang belanja atau Adik yang belanja... Kami memilih untuk makan malam di Madam Kwan. Heheh pertama kali makan di sana. :P

Hidangannya ialah :
  • Brokoli dan cendawan masak sos tiram (cendawannya besar sekali!)
  • Sotong masak asam (sambal tumis-asam...) - mmmm enak sekali!
  • Ayam masak masam manis - ayamnya rangup, garing. Sedap juga
  • Minumanku :Teh Cina Panas
  • Minuman Adik : Teh Lemon Ais
Mmmm hidangan ini amat sesuai untuk 3 orang makan. Kalau ada Bonda lagi meriah kami bercerita-ceriti. Kalau ikutkan suasana hingar-bingar di dalam restoran pun dah cukup 'meriah'. Hingga adakalanya aku terpaksa meminta adik mengulang apa yang diperkatakannya... ;)

Sebelum ke panggung, aku singgah ke gedung buku, Kinokuniya. Adik pula turun sebentar ke lantai bawah. Selama 20 minit itu, aku tersosok di suatu sudut -cuma sempat menjengah 3 meja yang menghampar buku-buku. Ada beberapa buah buku yang menarik perhatianku...1 buah buku 'sticker' yang menarik. 4 buah buku oleh artis grafik/pelukis yang berbeza -geram rasa macam nak beli je 2 diantaranya, memang menarik minat -tapi dah lupa judulnya :P... Hehhehe nanti-nanti tunggu gaji ya Cik Melor.

Satu lagi meja dipenuhi dengan buku-buku cerita Cik Alice... ;) Alice in the Wonderland. Yalah sekarangkan sedang panas cerita tu... Beberapa hari yang lalu juga aku pun beli AITW di MPH Alpha Angle. Apa yang membuatkan aku tertarik untuk membelinya ialah kerana lakaran yang dilukis untuk buku itu. 

Satu lagi buku yang menarik perhatian ku ialah buku fiksyen tentang Leo Tolstoy. Sangat menarik untuk dibaca! Ia juga sudah dibuat filem, tidak tahu filem itu akan ditayangkan di panggung Malaysia. Mmmm... judulnya ialah The Last Station - wajib beli ni.... Dikarang oleh Jay Parini...

Berikut adalah petikan rencana oleh Jay Parini sendiri di dalam Times Online : http://entertainment.timesonline.co.uk/tol/arts_and_entertainment/film/article6995230.ece

I took note of the fact that, as Bulgakov mentioned, everyone in the extended Tolstoy household was keeping diaries. It was a passion, a habit. The Tolstoy family used their diaries as a kind of Facebook, leaving them open on the table for all to read. Tolstoy himself kept three diaries, one utterly private, the others less so. Sofya’s diaries were voluminous and detailed. Chertkov was more tight-lipped. Tolstoy’s children and friends also wrote down everything that happened. 

I ordered the diaries from various bookstores in London, and they arrived in instalments. It was obvious from the outset that I could make a novel from these journals — a kind of “found” novel. Of course I changed things, added dialogue, created scenes. I added a love interest for young Bulgakov, giving him a lovely young girl called Masha, who became his lover — at least in my novel. My feeling was that the devastating tale of the disintegration of the marriage of Leo and Soyfa Tolstoy needed a counterpoint, a coming together. I feel sure I was right in this — the opposing tale in the film seems just right, especially as played by James McAvoy and Kerry Condon, who has all the sexiness I could ever have hoped for. 

The novel didn’t exactly write itself. I had endless fits and starts, and it wasn’t until late in 1989 that I had a draft I could publish. It became a novel in six voices, a kind of fugue, with scenes played and replayed. I liked very much the idea that truth is not some objective thing — as a single narrator in the third person would suggest — but a laying of subjective viewpoints. One thing I did not do was write in the voice of Tolstoy: I let him speak for himself, in various brief passages from his published work.
The Last Station arrived in bookstores in the summer of 1990. I don’t think it had been in print for more than a few weeks when the phone rang in my Vermont farmhouse one night: it was Anthony Quinn, the old actor who had played Zorba the Greek. I had always liked him very much as an actor, and it was fun to chat. “I want to play Tolstoy,” he said, in his full-throated way. “I want to write the script, with you.” 

Oopsss kisah lain pula yang aku kongsikan ya....  ;) heheehh.... bersambung....

1 ulasan:

SITI ZAINON ISMAIL berkata...

aduh enak makan enak, sini belum makan lagi didapur cuma ada sup lobak putih.....hemmmmen, tak de rezki makan malam ini. Amin....